ιστιοπλοΐα

ΙΣΤΙΟΠΛΟΙΑ

Αρχίζω μια σειρά  δωρεάν  θεωρητικών μαθημάτων ιστιοπλοΐας  και ελπίζω να  συνεχιστή  με πρακτική εξάσκηση  μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν .

Ιστιοπλοΐα παρεξηγημένη  υπόθεση

Μια χώρα με χιλιάδες χιλιόμετρα   εθνικών ακτογραμμών και νησιών  μαστίζεται από πολιτικές αποφάσεις  που θέλουν η θάλασσα να ανήκει μόνο σε λίγους , απαιτούν  τα κότερα τους μόνο στην θάλασσα , θέλουν τον λαό να μην ασχολείται  με την  ιστιοπλοΐα , για να μην μολύνει την <<ανώτερη>> τάξη τους  .

Για να το επιτύχουν  βάζουν εμπόδια με νόμους  και εισφορές  έκλεισαν τις μικρές βιοτεχνίες και ναυπηγεία ,. που απασχολούσαν εκατοντάδες  τεχνίτες  και πολλές  δορυφορικές επιχειρήσεις  .

Η καταστροφή συνεχίστηκε με την αδιάφορη πολιτική για την εκπαίδευση  των πολιτών  ,στην συμπεριφορά τους με την θάλασσα  , έχω την εντύπωση πως έχουμε τους περισσότερους πνιγμούς ,  από κάθε άλλη χώρα  ,αναλογικά , η γιατί δεν μάθαμε  να κολυμπάμε  η δεν μάθαμε απλούς κανόνες ζωής   όπως το να μην κολυμπάμε  μετά το φαγητό  , επίσης δεν μάθαμε  να σώζουμε  όσους άτυχους κινδυνεύουν .

 

………………………………….//…………………………………………

 

 

Η ιστιοπλοΐα  είναι χόμπι ,διασκέδαση , άθληση  ,τρόπος διακοπών ,ψαρέματος  ,πρωταθλητισμού ,  αναζωογόνησης  και παράλληλα  χώρος    εργασίας  για όσους θέλουν

Τη καλύτερο ζητά ένας  εργαζόμενος  ένας  συνταξιούχος , ένας μουσικός ένας  ποιητής ένας  πεζογράφος   ένας φιλόσοφος η απλά ένας κουρασμένος από την καθημερινότητα άνθρωπος  .

Η ησυχία  της πλεύσης   ( χωρίς μηχανή ) και ο ήχος του ανέμου γύρω από τα πανιά  ,μαζί με τον υπέροχο ήχο του σκάφους  ,που σκίζει το νερό , αδειάζει το μυαλό από  κούραση  κακές σκέψεις  πάθη  και δεινά  .

Αν σε κερδίσει θα είναι για πάντα,  αν όχι προφανώς χαίρεσαι με κάτι άλλο .

Σε φέρνει σε κατάσταση  νέας αρχής,  σε κατάσταση κάθαρσης,  όπως ο έρωτας ,  δεν υπάρχει τίποτα πριν  ,τίποτα μετά  ,μόνο φρέσκες  ιδέες ,αγνές παρθένες  ,που κάνουν το κορμί την καρδιά και  το μυαλό να γίνονται μια φωτιά  ,που η φαντασία του καθένα μας  ορίζει την ένταση της .

Με την ιστιοπλοΐα ξεφεύγεις από  τα  μανιοκαταθλιπτικά  σου θέλω ,  από τους εφιάλτες και τους δαίμονες σου  από την καθημερινότητα και της μικρότητες της , που  δεν μπορείς να αποφυγής ,αν είσαι κοινωνικό άτομο, δηλαδή άνθρωπος .

Ζεις  ξανά  χωρίς όρια και περιορισμούς χωρίς  αρρώστιες  πόνο  φόρους  απειλές  από τα ΜΜΕ και υποχρεώσεις ,τα αφήνεις όλα πίσω στον μόλο.

Για λήγω , όσο διαρκή , το έχουμε όλοι ανάγκη ,για να  κρατήσουμε δυνατά και αποφασιστικά το ξίφος  ,όταν ανοίγουμε δρόμο στη ζωή και  τα όνειρα μας .

Όταν επιστρέφουμε από τη θάλασσα ήμαστε  γεμάτοι  με ενέργεια   και υπεροχές σκέψεις  . Η  ιστιοπλοΐα  είναι  η πιο πλούσια πηγή χαράς   με το χαμηλότερο κόστος  .

Η ιστιοπλοΐα είναι τρόπος  βελτίωσης της ζωής  εδώ δεν ισχύουν ηλικιακά όρια  από μικροί  εκπαιδευόμενοι , στους ομίλους από 7 χρονών , μέχρι όσο αντέχουν τα πόδια και το μυαλό ,η ιστιοπλοΐα δεν ξέρη  το είναι αργά πια για εμένα να μάθω, η δεν έχω τα απαραίτητα χρήματα  .

Ένα ιστιοπλοϊκό  είναι φθηνότερο από ένα αυτοκίνητο  σήμερα , είναι φθηνότερο  σε καύσιμα ,είναι φθηνότερο σε ανταλλακτικά και  συντήρηση,  είναι  ακόμα  φθηνότερο αν το αγοράσουμε  με τους  κολλητούς μας ,  είναι  το χόμπι και η απασχόληση  ,όταν κάνουμε μόνοι την συντήρηση,  που σίγουρα μπορούμε  ,είναι ένα ευέλικτο άθλημα  για όλους  ,κάποιοι κάνουν χαλαρή  ξεκούραστη ιστιοπλοΐα , κάποιοι κάνουν πρωταθλητισμό ,άλλοι  ψάρεμα  ,κάτι σαν το καθημερινό αυτοκίνητο και  το αγωνιστικό , ότι θέλεις και μπορείς κάνης

Τα καύσιμα είναι ελάχιστα σε πετρέλαιο , αρκεί και ένα δοχείο πετρέλαιο  περίπου 50 λίτρα  ,οι καταπληκτικοί μικροί χώροι ,  περιλαμβάνουν πλήρη κουζίνα  με γκάζι  και  ψυγείο που    τροφοδοτείτε   με μπαταριές , που φορτίζονται   από ηλιακούς  συλλέκτες , για   ζεστό νερό   χρησιμοποιείς πλαστικούς μαύρους ασκούς,  που αφήνεις στον ήλιο,  η με ελάχιστα χρήματα εξοπλίζεσαι με  θερμοσίφωνα που λειτουργεί με τον κινητήρα

Το φαγητό  είναι  όπως το θέλεις  και μπορείς  .

Μερικά μακαρόνια, ρύζι  ,αυγά, πατάτες  ,ντομάτες   ,αλεύρι , κρεμμύδια και σκόρδα  μαζί με λάδι και ξύδι μερικές κονσέρβες   και φυσικά το ψάρεμα  μπορεί να σου δώσει αυτάρκεια για εβδομάδες  απαραίτητα είναι  τα ποτά,  κρασί  μπύρες  και πάντα  ένα μπουκάλι ,ουίσκι , για να κεράσεις το γειτονικό σκάφος  και αυτοί εσένα ΕΘΙΜΟΤΥΠΙΑ

Το νερό είναι ένα μικρό  πρόβλημα στην περίοδο προσαρμογής ,συνήθεια της οικιακής σπατάλης, ωστόσο σε κάθε μόλο η λιμάνι  πάντα ανεφοδιαζόμαστε  και προσαρμοζόμαστε

Οι τέντες είναι απαραίτητες  για τον ήλιο  .Τα ρούχα  δευτερεύοντα , ένα μαγιό είναι κάποιες στιγμές  απαραίτητο  ,ανάλογα με την παρέα , δεν υπάρχει πιο τέλειος τρόπος διακοπών , όταν ζεσταίνεσαι βουτάς  , όταν  θέλεις εφόδια, ψαρεύεις  όταν πεινάσεις μαγειρεύεις  ,σε κατσαρόλα  όταν έχεις διάθεση , η στο τηγάνι όταν βαριέσαι   η ψήνεις στα κάρβουνα , ναι και αυτά ανήκουν στον εξοπλισμό του σκάφους ,  κοιμάσαι και ξυπνάς στη φύση , βλέπεις τον υπέροχο νυχτερινό ουρανό   μακριά από τη φώτορύπανση της πόλης ,όπως δεν τον έχεις δη ξανά,  αν σου αρέσει η αστρονομία θα ανακαλύψεις πράγματα που ούτε τα είχες φανταστή κλισμένος στα τείχη της πόλης  και αν δεν την γνώριζες θα την λατρέψεις , με ένα μικρό βοήθημα  χάρτη του ουρανού.

Η νυχτερινή  πλοήγηση είναι μαγευτική  και  ποτέ δεν χάνεις την πορεία σου  αφού μια ελαφριά  απόκλιση της πορείας  του σκάφους αλλάζει την όψη του ουρανού  σαν να βρίσκεσαι σε  άλλη οθόνη .

Όταν χρειαστείς κοινωνική ζωή  δένεις στο μόλο σε όποιο νησί η ρίχνεις Άγκυρα  σε ένα ρηχό σημείο  και βγαίνεις στην ξηρά με ένα μικρό σκάφος  με κουπιά  συνήθως μικρό φουσκωτό  από 2,5 μέτρα  και φορώντας ότι θέλεις αφού οι ντουλάπες στο σκάφος έχουν μέσα ότι έχεις επιλέξει  βγαίνεις για διασκέδαση ποτό φαγητό η απλά βόλτα  ,η σε επίσημη εμφάνιση .

Όταν παίζεις μουσική  μεσοπέλαγα ,η σε κάποιο μικρό όρμο, βάζεις ότι θέλεις ,όσο δυνατά θέλεις  και φωνάζεις βγάζεις κραυγές,  (αυθόρμητα στη θάλασσα είναι  κραυγές  χαράς  και δύναμης,  χωρίς να το επιδιώκεις,  γίνεσαι ένα με το υγρό  στοιχειό από το οποίο αποτελείσαι .

Με 200€ μια οικογένεια μπορεί να περάσει  άνετα  2 εβδομάδες στη θάλασσα , τα σκάφη κοιμίζουν  από 4 άτομα και  περισσότερα

Το πρόβλημα του στενού χώρου  ξεπερνιέται γρήγορα, με  δεμένα μεταξύ τους άτομα  και οικογένειες , με φιλικά ζευγάρια είναι κάπως δύσκολο ,στην αρχή  και χρειάζονται πολλές υποχωρήσεις  στις συνήθεις .

Για να ξεπεραστεί το πρόβλημα της συμφόρησης πρέπει να μπουν κανόνες από τον καπετάνιο  που θα τηρηθούν από όλους  απλοί κανόνες όπως ότι χρησιμοποιώ το βάζω καθαρό στη θέση του και δεν κάνω σπατάλη πόρων  και είμαι πάντα πρόθυμος για συμμετοχή στις ελάχιστες δουλειές  (εδώ δεν υπάρχει διάκριση   σε αντρικές οι γυναικείες )

 

Μαθαίνω ιστιοπλοΐα  από την erxia.gr

Αρκετά βιβλία  ιστιοπλοΐας  -υπάρχουν στην Ελληνική και διεθνή αγορά

Στόχος μου δεν είναι να μεταφέρω ένα  από αυτά  στην οθόνη σου  αφού εύκολα μπορείς να τα βρεις στα βιβλιοπωλεία .

Προτιμώ να  μεταφέρω  την προσωπική μου  εμπειρία  σαν  ιστιοπλόος  και  εκπαιδευτής  σε  ελεύθερα  μαθήματα ιστιοπλοΐας   .

Απευθύνομε   σε  εσένα  που  δεν έχεις ασχοληθεί καθόλου  με ιστιοπλοΐα   με σκοπό   να  σε  φέρω κοντά στο άθλημα  – χόμπι –  τρόπο διακοπών και  εσύ με τη σειρά σου φέρεις καινούργιους φίλους  .

Εδώ θα μάθουμε τα πανιά ,ορολογία σχοινιά  κλπ   για ασφαλείς και ταχύτατες πλεύσεις ,τριμάρισμα  πανιών  ,αγκυροβόλια , σημάδια  στον ορίζοντα , συμπεριφορά  πουλιών , στοιχεία  που πάντα κάτι έχουν να μας πουν στην θάλασσα .

Οι σχολές ιστιοπλοΐας που υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα  θα σου δώσουν  της  απαραίτητες  γνώσης  και θα  σε  εφοδιάσουν  με δίπλωμα  μετά από συνήθως   τρίμηνη εκπαίδευση και την δυνατοτητα  να  νοικιάσεις σκάφος για να κάνης  και πρακτική εκπαίδευση όπου και αν βρίσκεσαι .( στην  Αρτεμιδα  ο ΙΟΑΘΑΣ    και ο ΝΟΑΣ στο λιμάνι)

Εναλλακτικά  μπορείς στο erxia.gr

 

ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΑ :   ΟΛΟΙ  ΜΠΟΡΟΥΝ  ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ !!!  Η ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΑ  ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ   .-

 

Σαφείς  αναφορές  στην  αρχαία ιστορία  δεν υπάρχουν  για τα ιστιοφόρα σκάφη που έπλεαν στη  μεσόγειο και σε άλλες θάλασσες και ωκεανούς.

Ξέρουμε από τον  Όμηρο  ότι οι Έλληνες έκαναν θυσίες στους θεούς  για να πνεύσουν ΟΥΡΙΟΙ άνεμοι  ώστε να ξεκινήσει ο στόλος για την αποστολή του, είναι οι άνεμοι που έρχονται από την μεριά της πρύμνης  δηλ. το πίσω μέρος του σκάφους που λέγετε και ουρά  , το μπροστά μέρος του σκάφους λέγετε πλώρη  σχ  Σ1

Δεν είναι βέβαιο ότι κυριολεκτούσαν , αφού σε σύγχρονα ομοιώματα  ,παρατηρήθηκαν πλεύσεις ,μέχρι και 70 μοίρες ως προς τον άνεμο , επίσης  η λέξη έχει και την έννοια του σταθερού , ομαλού, χωρίς μεγάλη ένταση αέρα.

Τα αρχαία πανιά είναι τετράγωνα  με ένα ξύλο στην  πάνω  πλευρά τους  και στο σκάφος υπήρχε ένα κατάρτι (άλμπουρο ,  ιστός )  χαμηλού ύψους  ,όπου πάνω του κρεμούσαν το πανί ,  είναι η μοναδική αναφορά που  υπάρχει  κύριος από απεικονίσεις σε  αγγεία  και τοιχογραφίες .

Οι καταγραφές  στην  ιστιοπλοΐα  αρχίζουν   με ένα πανί που έπλεε την μεσόγειο την εποχή του Βυζαντίου και ονομαζόταν Βυζαντινό Λατίνι .

Αυτό ήταν ένα τριγωνικό πανί  που κινιόνταν μέχρι και  κοντά στον κεντρικό άξονα του σκάφους δίνοντας του  μεγαλύτερη ευελιξία  από τους προκατόχους του μιας και μπορούσε να πλεύση μέχρι την εγγυτάτη (είναι η μικρότερη γωνία πλεύσης του σκάφους προς τον άνεμο , η  ΟΡΤΣΑ) αλά και πέρα από αυτή  με ΤΑΚ  η ΖΙΚ  ΖΑΚ , με αυτό το πανί δεν υπήρχε πια περιορισμός  στην  κατεύθυνση  -πορεία  του σκάφος

Την τελική του μορφή το ιστιοπλοϊκό την πήρε  με την προσθήκη  της καρένας  η οποία το βοηθά  να εξισορροπεί  την πίεση του ανέμου που ασκείτε στα πανιά   κατά τις πλεύσεις και να μην ξεπέφτει από την πορεία του  .

Αλός σταθμός στην ιστιοπλοΐα είναι ,   στο κύπελλο Αμερικής  το 1964 , όπου  στο ιστιοπλοϊκό  σκάφος Κονστελλέϊσιον , τοποθετήθηκε για πρώτη φορά , κατάρτι  που το ύψος του ήταν  μεγαλύτερο του μήκους του σκάφους  κατά  15 πόδια  ,έτσι το μήκους 68 πόδων σκάφος ,απόκτησε  άλμπουρο   ύψους 83 πόδων , (μέχρι τότε επικρατούσε η θεωρία  το ύψος του άλμπουρου να είναι ίσο η μικρότερο του μήκους  σκάφους . Φυσικά !κέρδισε  τον αγώνα ).

Από τότε  τα  κατάρτια είναι πάντα μεγαλύτερα του  ιστιοπλοϊκού  σκάφους.

Τα σύγχρονα ιστιοπλοϊκά κινούνται   με 2 τρόπους  ,  ο παλιός αρχαίος ,  με  τον άνεμο να σπρώχνει το πανί προς την κατεύθυνση  του (ουριοδρομία )  ΣΧ  Σ1 και ο σύγχρονος   που λειτουργεί με  υποπίεση     που δημιουργείτε  σε κατάλληλα διαμορφωμένο πανί η ( σε  πτέρυγα αεροσκάφους αφού η αρχή λειτουργίας είναι η ίδια)  και  στηρίζεται στις παρατηρήσεις του φυσικού  Μπερνούλη. // Ένα ρευστό που ρέει δια μέσου ενός στενώματος επιταχύνεται και ταυτόχρονα η πίεση που ασκεί στις πλευρές του στενώματος   ελαττώνεται //,το ίδιο ισχύει και όταν η καμπύλη του πανιού αναγκάζει τον αέρα να κάνη μακρύτερη διαδρομή από την μια πλευρά του ,τότε  παρατηρείτε διάφορα πιέσεων  στις 2 πλευρές του πανιού  και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα παραγωγή ενέργειας  – κίνηση , το πείραμα με το κουτάλι είναι  ιδιαίτερα   αποκαλυπτικό ,( κρατώντας ένα μεγάλο κουτάλι πλησιάζουμε   την εξωτερική του πλευρά  στο νερό που τρέχει από την βρύση  , μόλις αγγίξει  το νερό τότε η υποπίεση τραβάει το κουτάλι προς το κέντρο της ροής του νερού.

 

 

 

 

 

 

Α= ο άνεμος έρχεται από μπροστά , πλεύση //ΟΡΤΣΑ//  (υποπίεση  )

Β= ο άνεμος έρχεται από το πλάι  πλεύση   //ΠΛΑΓΙΟΔΡΟΜΙΑ// (υποπίεση  )

Γ=  ο άνεμος έρχεται από πίσω  (ουρά )  πλεύση //ΠΡΙΜΑ η ΟΥΡΙΟΔΡΟΜΙΑ // (πίεση – σπρώξιμο )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να μάθουμε είναι να μπούμε στο ιστιοπλοϊκό σκάφος  , (φορώντας αντιολισθητικά παπούτσια με σόλα  που δεν αφήνει σημάδια).

Aυτό γίνετε με 3  τρόπους  ,με σκάλα στα μεγάλα σκάφη  ,με τράβηγμα του σκάφους από  άλλο  άτομο και με τον πιο δύσκολο  αλά συνηθισμένο τρόπο .

Τραβώντας το σκάφος από το σκοινί που το κρατά δεμένο στον μόλο ,

αργά στην αρχή γιατί  το  βάρος  είναι μεγάλο και όσο πλησιάζει προς εμάς με μεγαλύτερη δύναμη ,πριν  φτάσει στο πιο κοντινό σημείο προς τον μόλο  αφήνουμε το σχοινί και ενώ το σκάφος εξακολουθεί να έρχεται προς εμάς       ( λόγο αδρανείας) γρήγορα πιανόμαστε από τα κάγκελα η τον πρότονο ενώ ταυτόχρονα πατάμε το ένα πόδι στο σκάφος και σηκώνουμε στον αέρα το άλλο ,αυτό πρέπει να γίνει σταθερά και με αποφασιστικότητα  ,  γιατί η  καδένα και η άγκυρα, τραβούν το σκάφος  γρήγορα μακριά από το μόλο  και υπάρχει κίνδυνος  να πέσουμε στην θάλασσα . Αυτό γίνετε έχοντας τα χέρια μας ελεύθερα από προσωπικά αντικείμενα  .

(ΠΡΕΠΕΙ  ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ  ΟΤΙ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ  ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΕΝΑ ΠΟΔΙ ΣΤΗΝ ΞΗΡΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΣΤΟ ΣΚΑΦΟΣ  την στιγμή που το ένα πόδι πατά στο σκάφος το άλλο πρέπει  να ανασηκωθεί από την ξηρά  η  το αντίθετο .

 ΤΕΛΟΣ  ΠΡΩΤΟΥ ΜΕΡΟΥΣ     συνεχίζεται

ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΑ

Στην Αρτέμιδα υπάρχουν 3 ιστιοπλοϊκοί όμιλοι , οι 2 είναι όμιλοι τριγώνου  και 1 ανοιχτής θάλασσας .

Οι όμιλοι τριγώνου έχουν τμήματα αρχαρίων αθλητών ιστιοπλοΐας που ξεκινούν από την ηλικία των επτά (7) ετών  , οι αθλητές γίνονται μέλη της  ΕΙΟ  (Ελληνική Ιστιοπλοϊκή  Ομοσπονδία )

Ο όμιλος ανοιχτής θάλασσας ,λειτουργεί ιδιωτική σχολή ιστιοπλοΐας  για ενήλικες και εφοδιάζει τους αποφοίτους με πτυχίο ιστιοπλόου ανοιχτής θάλασσας , αναγνωρισμένο σε όλη την ελληνική επικράτεια  ,με το οποίο μπορούν να νοικιάσουν ιστιοπλοϊκό σκάφος

1  ΝΟΑΣ   Ναυτικός Όμιλος Αρτέμιδος Σπάτων    1972  λιμάνι 2294083930 http://www.noas.gr/

ΝΟΝΑ

2 Ναυτικός Όμιλος Νέας Αρτέμιδος 1980

περιοχή   Ναού  Αγ. Κωνσταντίνου και Ελένης  2294047039

http:// nonartemis.gr/

3 ΙΟΑΘΑ Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Ανοιχτής Θάλασσας Αρτέμιδος 1986  λιμάνι  2294087997

http://www.ioatha.gr/1/gr/1_2/1.htm

————————

ΝΟΑΣ

Διασυλλογικοί αγώνες   ομίλου 2018

ΝΟΑΣ 8-9/9/2018 optimist / laser 470

————————

ΙΟΑΘΑ

Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Ανοικτής Θάλασσας Αρτέμιδος Σπάτων

Αγωνιστικό πρόγραμμα  ομίλου    2021

 

 

Μαθήματα ιστιοπλοΐας

 

http://www.sailgr.gr/greek/index.php?page=neos&lang=gr