ιστιοπλοΐα

ΙΣΤΙΟΠΛΟΙΑ

Αρχίζω μια σειρά  δωρεάν  θεωρητικών μαθημάτων ιστιοπλοΐας  και ελπίζω να  συνεχιστή  με πρακτική εξάσκηση  μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν .

Ιστιοπλοΐα παρεξηγημένη  υπόθεση

Μια χώρα με χιλιάδες χιλιόμετρα   εθνικών ακτογραμμών και νησιών  μαστίζεται από πολιτικές αποφάσεις  που θέλουν η θάλασσα να ανήκει μόνο σε λίγους , απαιτούν  τα κότερα τους μόνο στην θάλασσα , θέλουν τον λαό να μην ασχολείται  με την  ιστιοπλοΐα , για να μην μολύνει την <<ανώτερη>> τάξη τους  .

Για να το επιτύχουν  βάζουν εμπόδια με νόμους  και εισφορές  έκλεισαν τις μικρές βιοτεχνίες και ναυπηγεία ,. που απασχολούσαν εκατοντάδες  τεχνίτες  και πολλές  δορυφορικές επιχειρήσεις  .

Η καταστροφή συνεχίστηκε με την αδιάφορη πολιτική για την εκπαίδευση  των πολιτών  ,στην συμπεριφορά τους με την θάλασσα  , έχω την εντύπωση πως έχουμε τους περισσότερους πνιγμούς ,  από κάθε άλλη χώρα  ,αναλογικά , η γιατί δεν μάθαμε  να κολυμπάμε  η δεν μάθαμε απλούς κανόνες ζωής   όπως το να μην κολυμπάμε  μετά το φαγητό  , επίσης δεν μάθαμε  να σώζουμε  όσους άτυχους κινδυνεύουν .

………………………………….//…………………………………………

Αξίζει  εδώ να αναφέρω  την προσφορά   των ιδιοκτήτων σκαφών  , λίγο μετά την ίδρυση του Ιστιοπλοϊκού   Ομίλου Ανοιχτής Θάλασσας Αρτέμιδος  ΙΟΑΘΑ

Όταν έγινε δεκτή η πρότασης μου για  προσφορά  γνωριμίας με την ιστιοπλοΐα σε ανθρώπους που δεν είχαν ευκαιρίες  . Με μεγάλη προθυμία  και ενθουσιασμό έβαλαν τα σκάφη τους  , σε δωρεάν μαθήματα ιστιοπλοΐας για όλους  , στο πρόγραμμα  ,  ΙΣΤΙΟΠΛΟΙΚΟΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ  (με δωρεάν αφίσες από το τυπογραφείο  ΜΑΛΑΜΑ )  που κράτησε για αρκετά χρόνια  ,  ίσως  στο μέλλων να μας κάνουν και άλλες εκπλήξεις .

Η ιστιοπλοΐα  είναι χόμπι ,διασκέδαση , άθληση  ,τρόπος διακοπών ,ψαρέματος  ,πρωταθλητισμού ,  αναζωογόνησης  και παράλληλα  χώρος    εργασίας  για όσους θέλουν

Τη καλύτερο ζητά ένας  εργαζόμενος  ένας  συνταξιούχος , ένας μουσικός ένας  ποιητής ένας  πεζογράφος   ένας φιλόσοφος η απλά ένας κουρασμένος από την καθημερινότητα άνθρωπος  .

Η ησυχία  της πλεύσης   ( χωρίς μηχανή ) και ο ήχος του ανέμου γύρω από τα πανιά  ,μαζί με τον υπέροχο ήχο του σκάφους  ,που σκίζει το νερό , αδειάζει το μυαλό από  κούραση  κακές σκέψεις  πάθη  και δεινά  .

Αν σε κερδίσει θα είναι για πάντα,  αν όχι προφανώς χαίρεσαι με κάτι άλλο .

Σε φέρνει σε κατάσταση  νέας αρχής,  σε κατάσταση κάθαρσης,  όπως ο έρωτας ,  δεν υπάρχει τίποτα πριν  ,τίποτα μετά  ,μόνο φρέσκες  ιδέες ,αγνές παρθένες  ,που κάνουν το κορμί την καρδιά και  το μυαλό να γίνονται μια φωτιά  ,που η φαντασία του καθένα μας  ορίζει την ένταση της .

Με την ιστιοπλοΐα ξεφεύγεις από  τα  μανιοκαταθλιπτικά  σου θέλω ,  από τους εφιάλτες και τους δαίμονες σου  από την καθημερινότητα και της μικρότητες της , που  δεν μπορείς να αποφυγής ,αν είσαι κοινωνικό άτομο, δηλαδή άνθρωπος .

Ζεις  ξανά  χωρίς όρια και περιορισμούς χωρίς  αρρώστιες  πόνο  φόρους  απειλές  από τα ΜΜΕ και υποχρεώσεις ,τα αφήνεις όλα πίσω στον μόλο.

Για λήγω , όσο διαρκή , το έχουμε όλοι ανάγκη ,για να  κρατήσουμε δυνατά και αποφασιστικά το ξίφος  ,όταν ανοίγουμε δρόμο στη ζωή και  τα όνειρα μας .

Όταν επιστρέφουμε από τη θάλασσα ήμαστε  γεμάτοι  με ενέργεια   και υπεροχές σκέψεις  . Η  ιστιοπλοΐα  είναι  η πιο πλούσια πηγή χαράς   με το χαμηλότερο κόστος  .

Η ιστιοπλοΐα είναι τρόπος  βελτίωσης της ζωής  εδώ δεν ισχύουν ηλικιακά όρια  από μικροί  εκπαιδευόμενοι , στους ομίλους από 7 χρονών , μέχρι όσο αντέχουν τα πόδια και το μυαλό ,η ιστιοπλοΐα δεν ξέρη  το είναι αργά πια για εμένα να μάθω, η δεν έχω τα απαραίτητα χρήματα  .

Ένα ιστιοπλοϊκό  είναι φθηνότερο από ένα αυτοκίνητο  σήμερα , είναι φθηνότερο  σε καύσιμα ,είναι φθηνότερο σε ανταλλακτικά και  συντήρηση,  είναι  ακόμα  φθηνότερο αν το αγοράσουμε  με τους  κολλητούς μας ,  είναι  το χόμπι και η απασχόληση  ,όταν κάνουμε μόνοι την συντήρηση,  που σίγουρα μπορούμε  ,είναι ένα ευέλικτο άθλημα  για όλους  ,κάποιοι κάνουν χαλαρή  ξεκούραστη ιστιοπλοΐα , κάποιοι κάνουν πρωταθλητισμό ,άλλοι  ψάρεμα  ,κάτι σαν το καθημερινό αυτοκίνητο και  το αγωνιστικό , ότι θέλεις και μπορείς κάνης

Τα καύσιμα είναι ελάχιστα σε πετρέλαιο , αρκεί και ένα δοχείο πετρέλαιο  περίπου 50 λίτρα  ,οι καταπληκτικοί μικροί χώροι ,  περιλαμβάνουν πλήρη κουζίνα  με γκάζι  και  ψυγείο που    τροφοδοτείτε   με μπαταριές , που φορτίζονται   από ηλιακούς  συλλέκτες , για   ζεστό νερό   χρησιμοποιείς πλαστικούς μαύρους ασκούς,  που αφήνεις στον ήλιο,  η με ελάχιστα χρήματα εξοπλίζεσαι με  θερμοσίφωνα που λειτουργεί με τον κινητήρα

Το φαγητό  είναι  όπως το θέλεις  και μπορείς  .

Μερικά μακαρόνια, ρύζι  ,αυγά, πατάτες  ,ντομάτες   ,αλεύρι , κρεμμύδια και σκόρδα  μαζί με λάδι και ξύδι μερικές κονσέρβες   και φυσικά το ψάρεμα  μπορεί να σου δώσει αυτάρκεια για εβδομάδες  απαραίτητα είναι  τα ποτά,  κρασί  μπύρες  και πάντα  ένα μπουκάλι ,ουίσκι , για να κεράσεις το γειτονικό σκάφος  και αυτοί εσένα ΕΘΙΜΟΤΥΠΙΑ

Το νερό είναι ένα μικρό  πρόβλημα στην περίοδο προσαρμογής ,συνήθεια της οικιακής σπατάλης, ωστόσο σε κάθε μόλο η λιμάνι  πάντα ανεφοδιαζόμαστε  και προσαρμοζόμαστε

Οι τέντες είναι απαραίτητες  για τον ήλιο  .Τα ρούχα  δευτερεύοντα , ένα μαγιό είναι κάποιες στιγμές  απαραίτητο  ,ανάλογα με την παρέα , δεν υπάρχει πιο τέλειος τρόπος διακοπών , όταν ζεσταίνεσαι βουτάς  , όταν  θέλεις εφόδια, ψαρεύεις  όταν πεινάσεις μαγειρεύεις  ,σε κατσαρόλα  όταν έχεις διάθεση , η στο τηγάνι όταν βαριέσαι   η ψήνεις στα κάρβουνα , ναι και αυτά ανήκουν στον εξοπλισμό του σκάφους ,  κοιμάσαι και ξυπνάς στη φύση , βλέπεις τον υπέροχο νυχτερινό ουρανό   μακριά από τη φώτορύπανση της πόλης ,όπως δεν τον έχεις δη ξανά,  αν σου αρέσει η αστρονομία θα ανακαλύψεις πράγματα που ούτε τα είχες φανταστή κλισμένος στα τείχη της πόλης  και αν δεν την γνώριζες θα την λατρέψεις , με ένα μικρό βοήθημα  χάρτη του ουρανού.

Η νυχτερινή  πλοήγηση είναι μαγευτική  και  ποτέ δεν χάνεις την πορεία σου  αφού μια ελαφριά  απόκλιση της πορείας  του σκάφους αλλάζει την όψη του ουρανού  σαν να βρίσκεσαι σε  άλλη οθόνη .

Όταν χρειαστείς κοινωνική ζωή  δένεις στο μόλο σε όποιο νησί η ρίχνεις Άγκυρα  σε ένα ρηχό σημείο  και βγαίνεις στην ξηρά με ένα μικρό σκάφος  με κουπιά  συνήθως μικρό φουσκωτό  από 2,5 μέτρα  και φορώντας ότι θέλεις αφού οι ντουλάπες στο σκάφος έχουν μέσα ότι έχεις επιλέξει  βγαίνεις για διασκέδαση ποτό φαγητό η απλά βόλτα  ,η σε επίσημη εμφάνιση .

Όταν παίζεις μουσική  μεσοπέλαγα ,η σε κάποιο μικρό όρμο, βάζεις ότι θέλεις ,όσο δυνατά θέλεις  και φωνάζεις βγάζεις κραυγές,  (αυθόρμητα στη θάλασσα είναι  κραυγές  χαράς  και δύναμης,  χωρίς να το επιδιώκεις,  γίνεσαι ένα με το υγρό  στοιχειό από το οποίο αποτελείσαι .

Με 200€ μια οικογένεια μπορεί να περάσει  άνετα  2 εβδομάδες στη θάλασσα , τα σκάφη κοιμίζουν  από 4 άτομα και  περισσότερα

Το πρόβλημα του στενού χώρου  ξεπερνιέται γρήγορα, με  δεμένα μεταξύ τους άτομα  και οικογένειες , με φιλικά ζευγάρια είναι κάπως δύσκολο ,στην αρχή  και χρειάζονται πολλές υποχωρήσεις  στις συνήθεις .

Για να ξεπεραστεί το πρόβλημα της συμφόρησης πρέπει να μπουν κανόνες από τον καπετάνιο  που θα τηρηθούν από όλους  απλοί κανόνες όπως ότι χρησιμοποιώ το βάζω καθαρό στη θέση του και δεν κάνω σπατάλη πόρων  και είμαι πάντα πρόθυμος για συμμετοχή στις ελάχιστες δουλειές  (εδώ δεν υπάρχει διάκριση   σε αντρικές οι γυναικείες )

Μαθαίνω ιστιοπλοΐα  από την erxia.gr

Αρκετά βιβλία  ιστιοπλοΐας  -υπάρχουν στην Ελληνική και διεθνή αγορά

Στόχος μου δεν είναι να μεταφέρω ένα  από αυτά  στην οθόνη σου  αφού εύκολα μπορείς να τα βρεις στα βιβλιοπωλεία .

Προτιμώ να  μεταφέρω  την προσωπική μου  εμπειρία  σαν  ιστιοπλόος  και  εκπαιδευτής  σε  ελεύθερα  μαθήματα ιστιοπλοΐας   .

Απευθύνομε   σε  εσένα  που  δεν έχεις ασχοληθεί καθόλου  με ιστιοπλοΐα   με σκοπό   να  σε  φέρω κοντά στο άθλημα  – χόμπι –  τρόπο διακοπών και  εσύ με τη σειρά σου φέρεις καινούργιους φίλους  .

Εδώ θα μάθουμε τα πανιά ,ορολογία σχοινιά  κλπ   για ασφαλείς και ταχύτατες πλεύσεις ,τριμάρισμα  πανιών  ,αγκυροβόλια , σημάδια  στον ορίζοντα , συμπεριφορά  πουλιών , στοιχεία  που πάντα κάτι έχουν να μας πουν στην θάλασσα .

Οι σχολές ιστιοπλοΐας που υπάρχουν σε όλη την Ελλάδα  θα σου δώσουν  της  απαραίτητες  γνώσης  και θα  σε  εφοδιάσουν  με δίπλωμα  μετά από συνήθως   τρίμηνη εκπαίδευση και την δυνατοτητα  να  νοικιάσεις σκάφος για να κάνης  και πρακτική εκπαίδευση όπου και αν βρίσκεσαι .( στην  Αρτεμιδα  ο ΙΟΑΘΑΣ    και ο ΝΟΑΣ στο λιμάνι)

Εναλλακτικά  μπορείς στο erxia.gr

ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΑ :   ΟΛΟΙ  ΜΠΟΡΟΥΝ  ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ !!!  Η ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΑ  ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ   .-

Σαφείς  αναφορές  στην  αρχαία ιστορία  δεν υπάρχουν  για τα ιστιοφόρα σκάφη που έπλεαν στη  μεσόγειο και σε άλλες θάλασσες και ωκεανούς.

Ξέρουμε από τον  Όμηρο  ότι οι Έλληνες έκαναν θυσίες στους θεούς  για να πνεύσουν ΟΥΡΙΟΙ άνεμοι  ώστε να ξεκινήσει ο στόλος για την αποστολή του, είναι οι άνεμοι που έρχονται από την μεριά της πρύμνης  δηλ. το πίσω μέρος του σκάφους που λέγετε και ουρά  , το μπροστά μέρος του σκάφους λέγετε πλώρη  σχ  Σ1

Δεν είναι βέβαιο ότι κυριολεκτούσαν , αφού σε σύγχρονα ομοιώματα  ,παρατηρήθηκαν πλεύσεις ,μέχρι και 70 μοίρες ως προς τον άνεμο , επίσης  η λέξη έχει και την έννοια του σταθερού , ομαλού, χωρίς μεγάλη ένταση αέρα.

Τα αρχαία πανιά είναι τετράγωνα  με ένα ξύλο στην  πάνω  πλευρά τους  και στο σκάφος υπήρχε ένα κατάρτι (άλμπουρο ,  ιστός )  χαμηλού ύψους  ,όπου πάνω του κρεμούσαν το πανί ,  είναι η μοναδική αναφορά που  υπάρχει  κύριος από απεικονίσεις σε  αγγεία  και τοιχογραφίες .

Οι καταγραφές  στην  ιστιοπλοΐα  αρχίζουν   με ένα πανί που έπλεε την μεσόγειο την εποχή του Βυζαντίου και ονομαζόταν Βυζαντινό Λατίνι .

Αυτό ήταν ένα τριγωνικό πανί  που κινιόνταν μέχρι και  κοντά στον κεντρικό άξονα του σκάφους δίνοντας του  μεγαλύτερη ευελιξία  από τους προκατόχους του μιας και μπορούσε να πλεύση μέχρι την εγγυτάτη (είναι η μικρότερη γωνία πλεύσης του σκάφους προς τον άνεμο , η  ΟΡΤΣΑ) αλά και πέρα από αυτή  με ΤΑΚ  η ΖΙΚ  ΖΑΚ , με αυτό το πανί δεν υπήρχε πια περιορισμός  στην  κατεύθυνση  -πορεία  του σκάφος

Την τελική του μορφή το ιστιοπλοϊκό την πήρε  με την προσθήκη  της καρένας  η οποία το βοηθά  να εξισορροπεί  την πίεση του ανέμου που ασκείτε στα πανιά   κατά τις πλεύσεις και να μην ξεπέφτει από την πορεία του  .

Αλός σταθμός στην ιστιοπλοΐα είναι ,   στο κύπελλο Αμερικής  το 1964 , όπου  στο ιστιοπλοϊκό  σκάφος Κονστελλέϊσιον , τοποθετήθηκε για πρώτη φορά , κατάρτι  που το ύψος του ήταν  μεγαλύτερο του μήκους του σκάφους  κατά  15 πόδια  ,έτσι το μήκους 68 πόδων σκάφος ,απόκτησε  άλμπουρο   ύψους 83 πόδων , (μέχρι τότε επικρατούσε η θεωρία  το ύψος του άλμπουρου να είναι ίσο η μικρότερο του μήκους  σκάφους . Φυσικά !κέρδισε  τον αγώνα ).

Από τότε  τα  κατάρτια είναι πάντα μεγαλύτερα του  ιστιοπλοϊκού  σκάφους.

Τα σύγχρονα ιστιοπλοϊκά κινούνται   με 2 τρόπους  ,  ο παλιός αρχαίος ,  με  τον άνεμο να σπρώχνει το πανί προς την κατεύθυνση  του (ουριοδρομία )  ΣΧ  Σ1 και ο σύγχρονος   που λειτουργεί με  υποπίεση     που δημιουργείτε  σε κατάλληλα διαμορφωμένο πανί η ( σε  πτέρυγα αεροσκάφους αφού η αρχή λειτουργίας είναι η ίδια)  και  στηρίζεται στις παρατηρήσεις του φυσικού  Μπερνούλη. // Ένα ρευστό που ρέει δια μέσου ενός στενώματος επιταχύνεται και ταυτόχρονα η πίεση που ασκεί στις πλευρές του στενώματος   ελαττώνεται //,το ίδιο ισχύει και όταν η καμπύλη του πανιού αναγκάζει τον αέρα να κάνη μακρύτερη διαδρομή από την μια πλευρά του ,τότε  παρατηρείτε διάφορα πιέσεων  στις 2 πλευρές του πανιού  και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα παραγωγή ενέργειας  – κίνηση , το πείραμα με το κουτάλι είναι  ιδιαίτερα   αποκαλυπτικό ,( κρατώντας ένα μεγάλο κουτάλι πλησιάζουμε   την εξωτερική του πλευρά  στο νερό που τρέχει από την βρύση  , μόλις αγγίξει  το νερό τότε η υποπίεση τραβάει το κουτάλι προς το κέντρο της ροής του νερού.

Α= ο άνεμος έρχεται από μπροστά , πλεύση //ΟΡΤΣΑ//  (υποπίεση  )

Β= ο άνεμος έρχεται από το πλάι  πλεύση   //ΠΛΑΓΙΟΔΡΟΜΙΑ// (υποπίεση  )

Γ=  ο άνεμος έρχεται από πίσω  (ουρά )  πλεύση //ΠΡΙΜΑ η ΟΥΡΙΟΔΡΟΜΙΑ // (πίεση – σπρώξιμο )

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να μάθουμε είναι να μπούμε στο ιστιοπλοϊκό σκάφος  , (φορώντας αντιολισθητικά παπούτσια με σόλα  που δεν αφήνει σημάδια).

Aυτό γίνετε με 3  τρόπους  ,με σκάλα στα μεγάλα σκάφη  ,με τράβηγμα του σκάφους από  άλλο  άτομο και με τον πιο δύσκολο  αλά συνηθισμένο τρόπο .

Τραβώντας το σκάφος από το σκοινί που το κρατά δεμένο στον μόλο ,

αργά στην αρχή γιατί  το  βάρος  είναι μεγάλο και όσο πλησιάζει προς εμάς με μεγαλύτερη δύναμη ,πριν  φτάσει στο πιο κοντινό σημείο προς τον μόλο  αφήνουμε το σχοινί και ενώ το σκάφος εξακολουθεί να έρχεται προς εμάς       ( λόγο αδρανείας) γρήγορα πιανόμαστε από τα κάγκελα η τον πρότονο ενώ ταυτόχρονα πατάμε το ένα πόδι στο σκάφος και σηκώνουμε στον αέρα το άλλο ,αυτό πρέπει να γίνει σταθερά και με αποφασιστικότητα  ,  γιατί η  καδένα και η άγκυρα, τραβούν το σκάφος  γρήγορα μακριά από το μόλο  και υπάρχει κίνδυνος  να πέσουμε στην θάλασσα . Αυτό γίνετε έχοντας τα χέρια μας ελεύθερα από προσωπικά αντικείμενα  .

(ΠΡΕΠΕΙ  ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ  ΟΤΙ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ  ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΕΝΑ ΠΟΔΙ ΣΤΗΝ ΞΗΡΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΣΤΟ ΣΚΑΦΟΣ  την στιγμή που το ένα πόδι πατά στο σκάφος το άλλο πρέπει  να ανασηκωθεί από την ξηρά  η  το αντίθετο .

 ΤΕΛΟΣ  ΠΡΩΤΟΥ ΜΕΡΟΥΣ     συνεχίζεται

3-3-21

2ο μέρος

Μόλις επιβιβαστούμε τακτοποιούμε τα πράγματα μας στην καμπίνα

και τα ασφαλίζουμε , ώστε να μην πέσουν κάτω με τις κλήσεις

που παίρνει το σκάφος .

Από αυτήν την στιγμή ήμαστε πλήρωμα , στο ιστιοπλοϊκό δεν υπάρχουν

επιβάτες !!

Ο καπετάνιος θα μας δώσει τις απαραίτητες οδηγίες για να βοηθήσουμε

στην αναχώρηση .

Το πρώτο που κάνουμε είναι να βάλουμε μπροστά την μηχανή αφού

φυσικά έχει γίνει ο απαραίτητος έλεγχος στο μηχανοστάσιο ,δηλ.

η μηχανή είναι σε καλή οπτική κατάσταση και χωρίς εμφανείς διαρροές

υγρών ,ελέγχουμε τα λάδια και τα καύσιμα .

Στον πίνακα υπάρχουν 2 χειριστήρια – μοχλοί : ο ένας μοχλός

είναι κόκκινος που ελέγχει την ρεβέρσα (δίνει κίνηση πρώσο η

ανάποδα) ο δεύτερος είναι μαύρος, μικρότερος και ελέγχει το

γκάζι της μηχανής ,υπάρχουν ακόμα συνήθως 3 λαμπάκια ενδεικτικά

, από ένα για το δυναμό ,τα λάδια και την θερμοκρασία και φυσικά

ο διακόπτης της μίζας.

Στρέφουμε τον κεντρικό διακόπτη της μπαταρίας για να τροφοδοτήσουμε

με ρεύμα το σκάφος , γυρίζουμε το κλειδί της μηχανής ,δυο λαμπάκια

ανάβουν ,  ( όπως και στο αυτοκίνητο ) ένα για τα λάδια και ένα για τον δυναμό αν δεν ανάβουν  πρέπει να διαπιστωθεί αν είναι καμένα η αν υπάρχει βλάβη ,το

τρίτο λαμπάκι δεν ανάβει αφού είναι για την ένδειξη της θερμοκρασίας

και ενεργοποιείται μόνον όταν αυτή ανέβει επικίνδυνα , συνδέεται και με βομβητή

Βάζουμε τον κόκκινο μοχλό τελείως κάθετα (το καταλαβαίνουμε

από μια μικρή ελεύθερη διαδρομή που κάνει ) ,τον μαύρο μοχλό

τον σπρώχνουμε μπροστά (δίνουμε λίγο γκάζι)

Αν η μηχανή είναι με προθέρμανση τότε την κρατάμε για 15 περίπου

δευτερόλεπτα ανοιχτή και κατόπιν πατάμε την μίζα ,  μόλις πάρει

μπροστά η μηχανή πρέπει όλα τα κόκκινα λαμπάκια να σβήσουν ,  κατόπιν

κοιτάζουμε στην πρύμνη χαμηλά εκεί βγαίνει η εξάτμιση , πρέπει

να βγαίνουν νερά γιατί το σύστημα ψύξης τον σκαφών λειτουργεί

με θαλασσινό νερό που αποβάλετε από την εξάτμιση ,δοκιμάζουμε

την ισχύ με το γκάζι και ελέγχουμε τα νερά της εξάτμισης πάλι

, με περισσότερο γκάζι βγαίνουν περισσότερα νερά .

Ήμαστε έτοιμοι να λύσουμε τα σχοινιά (κάβους ) ,ελέγχουμε από

πού έρχεται ο αέρας, τα σχοινιά αυτής της πλευράς (προσήνεμα

η σοφράνο ) τα λύνουμε τελευταία , πρώτα λύνουμε αυτά που είναι

απέναντι από τον άνεμο (υπήνεμα η σταβέντο ) ,μετά τα προσήνεμα

,φροντίζουμε τα σχοινιά ώστε εύκολα να τα πιάσουμε όταν χρειαστεί

να δέσουμε κατά την επιστροφή μας το σκάφος , ο καπετάνιος κάνη

αργά ανάποδα .

Αν έχουμε τον αέρα από το πλάι τότε θα μας ζητηθεί να κρατήσουμε

το σκάφος ώστε να μην χτυπήσει στα διπλανά αυτό γίνετε κρατώντας

σταθερά με τα χέρια μας το διπλανό σκάφος και περπατώντας στο δικό μας

όσο αυτό  κινείται παράλληλα  ,μέχρι με ασφάλεια να βγει από από την θέση του , όσοι δεν βοηθούν

κάθονται κάτω ,αφήνοντας στον κυβερνήτη ελεύθερο τον χώρο που

χρειάζεται για να κάνη τους χειρισμούς αναχώρησης .

Αφού βγούμε από το λιμάνι ετοιμαζόμαστε να ανοίξουμε τα πανιά

.

Στρέφουμε την πλώρη προς τον άνεμο , βγάζουμε το κάλυμμα της

Μαΐστρας  η μεγίστης και λύνουμε το πανί , απελευθερώνουμε την

σκότα της Μαΐστρας (το σχοινί ελέγχου της μάτσας η μπούμας

Μ) και δένουμε το μαντάρι στο πανί (μαντάρια λέγονται τα

σχοινιά που κρέμονται από το άλμπουρο , σκότες είναι όλα τα

άλλα σχοινιά ) ,περνάμε 2 στροφές την άλλη άκρη του σχοινιού

στο βιτζιρέλο (Η), ανεβάζουμε το πανί προσέχοντας να μην βρίσκετε

κανείς στην πορεία της μάτσας (Δ) και να μην πιάσει το πανί  στα ξαρτια( Ε)

στο ανέβασμα , αφού σηκώσουμε την Μαΐστρα  δένουμε το μαντάρι

και λασκάρουμε το μπαλαντζίνι (Ι)   είναι το σχοινί που κρατά σταθερά την μάτσα σε ένα ύψος όταν δεν  έχουμε ανεβάσει το πανί  , ο τιμονιέρης ποδίζει

ελαφρά (απομακρύνετε από τον άνεμο ), ενώ παίρνει την σκότα

ώστε να γεμίσει το πανί , κατόπιν σηκώνουμε τον φλόκο η τζένοα

(πλωριό πανί  ) , σβήνουμε την μηχανή και η ιστιοπλοΐα ξεκινά

Τελος 2ου

3ο μερος

Τώρα είναι κατάλληλος χρόνος για προσωπική φροντίδα :

Επειδή ο ήλιος στην θάλασσα έχει μεγαλύτερη ακτινοβολία, (λόγο της αντανάκλασης στο νερό ) είναι

απαραίτητο για να μην καούμε, να φορέσουμε μακριά ρούχα που

καλύπτουν όλο μας το σώμα και φυσικά να βάλουμε αντηλιακό με

μεγάλο δείκτη προστασίας  και στα δάχτυλα των ποδιών .

Απαραίτητα είναι το καπέλο και τα γυαλιά που πρέπει με κάποιον

τρόπο να τα δέσουμε επάνω μας , αφού είναι βέβαιο ότι κάτι θα

πέσει στην θάλασσα.

Κοιτάζουμε τα πανιά του σκάφους ,ο έμπειρος καπετάνιος μας ,

τα έχει τριμάρη , είναι όμορφα φουσκωμένα από τον άνεμο χωρίς

ζάρες και ο αέρας κυλά γύρο τους με ένα μοναδικό ήχο που μαζί

με τον ήχο που κάνη το σκάφος καθώς σκίζει το νερό είναι αδύνατο

να μην σε κατάκτηση.

Κάποιος να έρθει στο τιμόνι η φωνή του καπετάνιου μας ξαφνιάζει

.

Στη θάλασσα χαράζουμε την πορεία μας στον χάρτη και την κρατάμε

με τη πυξίδα .

Πιάνουμε τη λαγουδέρα για πρώτη φορά , κάνουμε μικρές κινήσεις

για να δούμε πως αντιδρά το σκάφος στις κινήσεις της λαγουδέρας

, αφού εξοικειωθούμε (κάπως) ο καπετάνιος μας δίνη πορεία ,

Τελος 3ου μερους

4ο μερος

145 μοίρες , προσπαθούμε να κρατήσουμε σταθερά , όταν ξαφνικά

το σκάφος στρίβει μόνο του ενώ ταυτόχρονα γέρνει ,αδειάστε το

φλόκο !! η φωνή του καπετάνιου .

Στα ιστιοπλοϊκά η πυξίδα είναι ο πλοηγός μας που δεν πρέπει

να της δίνουμε και πολή σημασία  ,πρέπει κατά διαστήματα να την

κοιτάζουμε και να διορθώνουμε την πορεία μας αν χρειαστεί , αν κολλήσουμε τα μάτια μας πάνω της είναι  βέβαιο ότι δεν θα πάμε πουθενά .

ο σωστός τρόπος είναι, σημάδια στον ορίζοντα η στην ξηρά , χαράζουμε

τον στόχο στο μυαλό μας και πλέουμε κοιτώντας που και που την

πυξίδα ( είναι σημαντικό για τους νέους να έχουν ορατό στόχο

ώστε να ελέγχουν το σκάφος με τη λαγουδέρα ) είναι ο μόνος τρόπος

για γρήγορη προσαρμογή .

Κρατώντας με περισσότερη σιγουριά τώρα τη λαγουδέρα η νέα εντολή

είναι να ποδίσουμε ( να απομακρυνθούμε από τον άνεμο ) , κινούμε

τη λαγουδέρα προς τον άνεμο, το σκάφος ποδίζει αλά ξαφνικά γέρνει

στο πλάι  (κουπασταρη )

Αυτό γίνετε γιατί πριν την αλλαγή της πορείας μας η πλεύση γίνονταν

με την δύναμη της υποπίεσης του αέρα στα πανιά ( Σ Α1 , Α η

Β ) με την αλλαγή πορείας ο άνεμος βρίσκει κάθετα τα πανιά στην

πορεία του και τα παρασέρνει προς αυτή (με αποτέλεσμα το κουπαστάρισμα

του σκάφους), για να το επαναφέρουμε σε μικρότερη κλίση πρέπει

να αδειάσουμε τα πανιά , αυτό γίνεται ελευθερώνοντας την σκότα

του φλόκου η την σκότα της μαΐστρας η και τα δυο μαζί, (ενδείκνυται

να αδειάζει πρώτα ο φλόκος και αν το σκάφος καθυστερεί την επαναφορά

τότε αδειάζουμε και τη μαΐστρα.

Αν δούμε ξανά το Σ1 θα παρατηρήσουμε ότι με διαφορετικές κατευθύνσεις

ανέμου το σκάφος μπορεί να κρατήσει την πορεία του σταθερή στης

π.χ. 270ο  η όποια εμείς θέλουμε , μπορούμε επίσης όταν έχουμε

σταθερή κατεύθυνση ανέμου να αλλάζουμε την πορεία του σκάφους

σχε Σ1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Α= ο άνεμος έρχεται από μπροστά , πλεύση  ΟΡΤΣΑ   (υποπίεση )

Β= ο άνεμος έρχεται από το πλάι πλεύση    ΠΛΑΓΙΟΔΡΟΜΙΑ   (υποπίεση)

Γ= ο άνεμος έρχεται από πίσω (ουρά ) πλεύση  ΠΡΙΜΑ η ΟΥΡΙΟΔΡΟΜΙΑ

(πίεση – σπρώξιμο )

 

Η παρατήρηση // ΜΠΕΡΝΟΥΛΗ // μας δείχνει ότι για να λειτουργήσει

το φαινόμενο πρέπει η καμπυλότητα του πανιού και η διεύθυνση

του ανέμου να βρίσκονται σε ιδανική γωνία ( πειραματικά οι 16ο

είναι ιδανικές ) ώστε να πάρουμε την μεγαλύτερη δυνατή δύναμη

,αυτή η θέση είναι μια και ίδια σε όλες της πλεύσεις εκτός της

πρίμα ,από αυτό καταλαβαίνουμε ότι το σκάφος μπορεί να αλλάζει

θέσεις ως προς τον άνεμο  ,αλά η γωνία του πανιού προς τον άνεμο

όχι ,γι αυτό κάθε φορά που αλλάζουμε πλεύση πρέπει να διορθώνουμε

τα πανιά και να βρίσκονται πάντα στην ίδια γωνία ως προς τον

άνεμο (ανάλογα με την φόρμα των πανιών )

 

Λασκάροντας την σκότα του φλόκου το σκάφος επανέρχεται . Είναι

καλή στιγμή να διαπιστώσουμε τη δύναμη που ασκείται στο σκάφος

από τα πανιά , λασκάρουμε και τα δυο πανιά μέχρι να αντινεμώσουν

(ο άνεμος κυλά και από της δυο πλευρές και το πανί ανεμίζει

όπως η σημαία ) στη συνέχεια παίρνουμε την σκότα της μαΐστρας

μέχρι να γεμίσει το πανί παρακολουθούμε την ταχύτητα του σκάφους

σε σταθερή πορεία , στη συνέχεια παίρνουμε περισσότερο την σκότα

και παρακολουθούμε την ταχύτητα (αυτή αλλάζει αργά γιατί η αδράνεια

του σκάφους είναι μεγάλη ) έχοντας μόνο την μαΐστρα ανεβασμένη

,το σκάφος έχει την τάση να ορτσάρει , παίρνοντας ακόμα περισσότερο

την σκότα παρατηρούμε ότι κουπαστάρουμε ενώ η ταχύτητα μας πέφτει

, λασκάρουμε μέχρι να βρούμε την κατάλληλη θέση για το πανί

με την μεγαλύτερη ταχύτητα ΣΧ.2 Τώρα ανοίγουμε τον φλόκο μόλις

πάρουμε την σκότα και γεμίσει το πανί παρατηρούμε ότι το σκάφος

ποδίζει , το επαναφέρουμε με την λαγουδέρα στην πορεία μας και

ρυθμίζουμε ξανά την μαΐστρα σε συνδυασμό με τον φλόκο αυτή τη

φορά ( αφού ο συνδυασμός των δυο πανιών επηρεάζει την ιδανική

τους θέση που θα είχε το κάθε ένα από μόνο του .

Τακ ξανά η φωνή του καπετάνιου .

Στο ιστιοπλοϊκό οι εντολες

αριστερά – δεξιά έχουν περιορισμένη ισχύ , είναι απαραίτητο

να μάθουμε ορολογία για να γίνουμε αποδοτικό πλήρωμα και με

λίγη προσοχή γρήγορα θα ήμαστε περήφανοι που μπορούμε να βοηθήσουμε

στο σκάφος . Tάκ λέγετε η αλλαγή πλεύσης του σκάφους και εφαρμόζετε

ως εξής : πριν το τακ ο άνεμος έρχεται π.χ. από αριστερά του

σκάφους (αριστερίνεμο) η από δεξιά (δεξίνεμο ) στο παράδειγμα

μας ήμαστε δεξίνεμοι ο τιμονιέρης κοιτάζει μπροστά του ,τα πανιά

είναι ανοιγμένα προς τα αριστερά του , ο άνεμος έρχεται από

δεξιά, στο τακ η (στροφή ) πάντα η πλώρη του σκάφους περνά από

τον άνεμο στο παράδειγμα μας το σκάφος θα στρέψη δεξιά θα περάσει

η πλώρη τον άνεμο και θα τον συναντήσει από τα αριστερά , άλλαξε

πλεύση από δεξίνεμο έγινε αριστερίνεμο ,έτσι τακ σημαίνει στροφή

του σκάφους προς τον άνεμο και όχι δεξιά η αριστερά ,στην άλλη στροφή  που λέγεται   μπότζα

η πλώρη απομακρύνεται από τον άνεμο .

Τακτική τακ: ανεβάζουμε

ταχύτητα , λύνουμε τη σκότα του φλόκου χωρίς να την βγάλουμε από

το βιτζιρέλο ,την κρατάμε στο χέρι , περνάμε την απέναντη ελεύθερη

σκότα του φλόκου (σταβέντο) στο ελεύθερο βιτζιρέλο  , ελευθερώνουμε

το χώρο γύρο από τα σχοινιά του φλόκου , γύρο από την μαΐστρα

και γύρο από την πορεία του φλόκου κατά την διάρκεια της στροφής

, αν η πλεύση μας είναι κλειστά όρτσα τότε δεν πειράζουμε την

μαΐστρα αν ήταν ανοιχτά όρτσα η πλαγιοδρομία τότε πρέπει κατά

την διάρκεια της στροφής να την φέρουμε κοντά στο κέντρο του

σκάφους για να μικρύνουμε την ακτίνα στροφής της μάτσας , αφού

ήμαστε όλοι έτοιμοι λέμε στον καπετάνιο  έτοιμος

αυτός με τη σειρά του κρίνει και μας δίνει εντολή “τακ” , στρέφει

γρήγορα και με δύναμη τη λαγουδέρα μακριά από τον άνεμο ,καθώς

το σκάφος στρέφει   ,  παρακολουθούμε τα πανιά να

χάνουν το σχήμα τους και να αντινεμώνουν σε αυτή τη φάση ελευθερώνουμε

τελείως την σκότα του φλόκου από το βιτζιρέλο και αφήνουμε το

σχοινί να το παρασύρει το πανί , καθώς παρασύρετε το πανί στην

άλλη πλευρά , τραβάμε την νέα σκότα με το ρυθμό που αλλάζει θέση

το πανί, με το φλόκο στη νέα θέση βάζουμε τη μανέλα στο βιτζιρέλο

και με ελάχιστη δύναμη τον τριμάρουμε στην νέα πορεία πλεύσης,

να θυμόμαστε η μεγάλη δύναμη που κάποιοι εφαρμόζουν κατά την

αλλαγή της σκότας του φλόκου μόνο προβλήματα δημιουργεί . Μπότζα

είναι η δύσκολη στροφή στην ιστιοπλοΐα και συχνά επικίνδυνη

χρειάζεται εξάσκηση αφού το σκάφος ποδίζει , ο άνεμος περνά

από την πρύμνη και η μαΐστρα ξαφνικά και με μεγάλη ταχύτητα

διαγράφοντας σχεδόν ημικύκλιο περνά από την μια μπάντα του σκάφους

στην άλη, εκτός του κινδύνου να χτυπήσει κάποιον υπάρχει και

ο κίνδυνος να καταστραφεί κάπιο εξάρτημα ,κλειδί η να σπάσει

το τερματικό του τρακ της μαΐστρας . Οι κινήσεις για τον φλόκο

είναι ίδιες με το τακ ,αλά τώρα όλα είναι ευκολότερα και πιο

αργά με μεγαλύτερο έλεγχο , πάντα πρέπει  να τραβήξουμε

την σκότα της μαΐστρας κοντά στον κεντρικό άξονα του σκάφους

ώστε με την μπότζα το τόξο που αυτή θα κάνη να είναι το ελάχιστο

δυνατό ,αμέσως μετά την ολοκλήρωση της στροφής τριμάρουμε τα

πανιά ,θυμόμαστε ότι για να κάνουμε τακ χρειάζεται να αποκτήσουμε

αρκετή αρχική ταχύτητα ,αυτό δεν είναι απαραίτητο στην μπότζα

αφού το σκάφος παρασύρετε από τον άνεμο .

όταν η ένταση του ανέμου είναι ελάχιστη τότε σχεδόν μόνο με

την μπότζα μπορεί να ολοκληρώσουμε την στροφή.

Αργά αλά σταθερά μαθαίνουμε να στεκόμαστε στο ιστιοπλοϊκό και

μερικοί ίσως να ήμαστε χρήσιμοι από την πρώτη κιόλας επαφή .

Όπως

μάθαμε ,στην θάλασσα δεν έχει πινακίδες που θα μας οδηγούσαν

στον προορισμό μας ,αντίθετα αφού κατά την αναχώρηση μας βλέπουμε

καθαρά το λιμάνι ,όταν απομακρυνθούμε 3, 4 μίλια από την ακτή

είναι σχεδόν αδύνατο να ξεχωρίσουμε τη θέση του κοιτώντας πίσω

μας . Αυτό συμβαίνει σε όλους κατά την περίοδο προσαρμογής αλλά

και σε κάποιους έμπειρους ιστιοπλόους κυρίως βράδυ . Απαραίτητο

λοιπόν είναι να μάθουμε ναυσιπλοΐα , Δεν είναι δύσκολο είναι ΑΝΑΓΚΑΙΟ

.το GPS ξεχάστε το αν θέλετε να μάθετε δεν θα το χρησιμοποιήσετε

πριν να μάθετε την παραδοσιακή ναυσιπλοΐα . Ξεκινάμε με τον χάρτη

της περιοχής μας , (για λόγους εκπαίδευσης μπορείτε να δείτε έναν

χάρτη της υδρογραφικής υπηρεσίας του ΥΕΝ ) ,το ΥΕΝ είναι υπεύθυνο

για την διάθεση όλων τον ναυτικών χαρτών στην Ελλάδα.

Γεωγραφικά στοιχεία της Ελλάδας Τα πλάτη είναι βόρεια μεταξύ 41ο

45΄ και 34ο 48΄ Τα μήκη είναι ανατολικά μεταξύ 19ο 22΄ και 29ο

39΄ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΠΛΑΤΟΣ από ισημερινό Βορειότερο σημείο Ελληνοβουλγαρική

μεθόριος 41ο 45΄ Ν (Βόρεια) Νοτιότερο σημείο νήσος Γαύδος Κρήτης

34ο 48΄Ν Βόρεια ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟ ΜΗΚΟΣ από Greenwich (μεσημβρινός )

Δυτικότερο σημείο νήσος Οθωνοί Κέρκυρα 19ο 22΄Ε (Ανατολικά ) Ανατολικότερο

σημείο νήσος Στρογκύλη Καστελόριζο 29ο 39΄Ανατολικα.

 

χαρτης

ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΑ  ΑΡΤΕΜΙΔΑ

Στην Αρτέμιδα υπάρχουν 3 ιστιοπλοϊκοί όμιλοι , οι 2 είναι όμιλοι τριγώνου  και 1 ανοιχτής θάλασσας .

Οι όμιλοι τριγώνου έχουν τμήματα αρχαρίων αθλητών ιστιοπλοΐας που ξεκινούν από την ηλικία των επτά (7) ετών  , οι αθλητές γίνονται μέλη της  ΕΙΟ  (Ελληνική Ιστιοπλοϊκή  Ομοσπονδία )

Ο όμιλος ανοιχτής θάλασσας ,λειτουργεί ιδιωτική σχολή ιστιοπλοΐας  για ενήλικες και εφοδιάζει τους αποφοίτους με πτυχίο ιστιοπλόου ανοιχτής θάλασσας , αναγνωρισμένο σε όλη την ελληνική επικράτεια  ,με το οποίο μπορούν να νοικιάσουν ιστιοπλοϊκό σκάφος

1  ΝΟΑΣ   Ναυτικός Όμιλος Αρτέμιδος Σπάτων    1972  λιμάνι 2294083930 http://www.noas.gr/

ΝΟΝΑ

2 Ναυτικός Όμιλος Νέας Αρτέμιδος 1980

περιοχή   Ναού  Αγ. Κωνσταντίνου και Ελένης  2294047039

http:// nonartemis.gr/

3 ΙΟΑΘΑ Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Ανοιχτής Θάλασσας Αρτέμιδος 1986  λιμάνι  2294087997

http://www.ioatha.gr/1/gr/1_2/1.htm

————————

ΝΟΑΣ

Διασυλλογικοί αγώνες   ομίλου 2018

ΝΟΑΣ 8-9/9/2018 optimist / laser 470

————————

ΙΟΑΘΑ

Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Ανοικτής Θάλασσας Αρτέμιδος Σπάτων

Αγωνιστικό πρόγραμμα  ομίλου    2021

Επιτροπή Ανοικτής Θαλάσσης Ε.Ι.Ο.2021

 

 

Μαθήματα ιστιοπλοΐας

 

http://www.sailgr.gr/greek/index.php?page=neos&lang=gr